Vervoersmiddelen Pientere Peuters

pientere peuters vervoersmiddelen

Vervoersmiddelen

Wat een moeilijk woord is dat. En wat is dat dan? Werd er door de kinderen gevraagd. Gelukkig kwam Stan binnen met een arm vol! Helikopters, raceauto, trein en bus. Dat zijn dus allemaal vervoersmiddelen.

Al zingend over helicopters en zelfs een engels liedje gezongen door Alexander kwamen we langzaam meer in het thema. The wheels of the bus go round and round, round and round. . . De Nederlandse versie wil hij liever niet zingen want die is niet mooi, zegt hij. Wij mogen hem gelukkig wel zingen en de anderen kinderen vallen in.

We kijken onze ogen uit in de boeken die we voor ons hebben. Van handkarren tot koetsen, ezels, fietsen en vrachtwagens in allerlei soorten en maten. Er wordt volop gespeeld met de auto’s en helikopters die Stan had meegebracht en ook de grote kartonnen dozen die ik mee had genomen veranderden in auto’s of een caravan. Vandaag was een onstuimig dagje waarbij de kinderen heen en weer renden door de zaal. Een vliegtuig nabootsend of met de helikopter in de hand over iedereen heen vliegen. Er werd een grote trein als grondpuzzel neer gelegd. Er waren kleine puzzels met voertuigen en we hadden memory met allerlei fietsen luchtballonnen, ezels en kamelen. De kleuren van de achtergrond van de kaartjes werkten best wat verwarrend want was het nu een blauwe auto met een gele achtergrond of deze gele vrachtwagen met blauwe achtergrond? Dit was flink zoeken en toen Jade nog een paar kaartjes vond en deze bij de rest neerlegde, ja toen was de verwarring compleet. Alle plaatjes weer opnieuw goed in je op nemen en draaien maar. Alexander was een paar keer stom verbaasd dat hij precies twee keer achter elkaar twee dezelfde kaartjes draaide omdat deze ook gewoon naast elkaar lagen.

En toen gingen we een eigen echt beweegbare auto, helikopter of bus maken. Ijverig koos ieder de juiste kleur uit voor zijn voertuig. Ze werden bestempeld met de letters van hun naam en nog hier en daar voorzien van een raam. Het mooiste kwam toen de twee vormeloze draden door de koker werden geduwd, iemand in elke hand het uiteinde van beide touwtjes hield en deze om beurt de armen wijd spreidde en daarna weer bij elkaar bracht. Zo gleed het voertuig van de een naar de ander. Alexander zette grote ogen op toen hij de beweging onder controle kreeg en ook Louise wilde graag uitproberen of haar voertuig het ook wilde doen. En ja hoor, daar vloog de bus van de een naar de ander zonder zelfs vleugels te hebben!!

namen zijn fictief.