Knappe Koppies

Waarom Knappe Koppies

Knappe Koppies is ontstaan vanuit de vraag van ouders. De groep draait vanaf juni 2016 en met veel succes. Het is er voor kinderen die voorlopen in hun ontwikkeling. Denk aan de kinderen die wellicht moeite hebben aansluiting te vinden, of teleurgesteld zijn in school, wachten om aan Via Nova (of Leonardo) onderwijs mee te mogen doen. Het is er ook voor kinderen die al naar een plusklas gaan op school, maar dat niet genoeg blijkt. Een uur in de week is vaak te weinig, bij elkaar opgeteld maakt drie of vier uur verrijking groot verschil in welzijn. Voor kinderen die aan hun gedrag te zien echt wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Denk ook aan de kinderen die nog goed gaan, maar om problemen te voorkomen het fijn vinden om naar Knappe Koppies te komen.

Toelating

De groep is er voor (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen. Het betreft een doorlopende groep, dus aanmelden kan op elk gewenst moment. Instromen kan elke zaterdag. Een IQ-test hoeft niet, wel moet in het intake-gesprek duidelijk naar voren komen dat er sprake is van een voorsprong, leergierigheid en drang om te ontdekken. Het kan ook zo zijn dat die er oorspronkelijk was, maar nu is weggetrokken. Ook deze kinderen zijn welkom.

Wat biedt het uw kind

Uitdaging gericht op het voeden van de behoefte aan kennis en het ontdekken van nieuwe dingen. Middels proefjes, creatieve opdrachten en samen ontdekken/delen van kennis

Kans om met ontwikkelingsgelijken (peers) te spelen

Begeleiding bij het leren maken van fouten en het durven proberen. Tevens omgaan met perfectionisme. Maar ook andere persoonlijke doelen kunnen naar boven komen en begeleid worden in de omgang met elkaar. Emotieregulatie, omgaan met kritiek etc.

Persoonlijke groei. Er is aandacht voor het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.

Waarom bij ons?

Wij volgen de ontwikkeling van een kind en kijken daarbij in de groepjes vooral naar wat aansluit bij hun belangstelling. We bieden dingen aan die net een beetje boven hun niveau liggen, maar wel in het verlengde liggen van wat ze leuk vinden en al kunnen of weten. Naar ons idee kun je pas leren als iets net een beetje boven je niveau ligt. Dan krijg je de kans om te leren met vallen en opstaan.
Slimme kinderen worden logischerwijs vaak geprezen voor wat ze al kunnen. Dat maakt wel dat het onwennig voor ze kan voelen als iets niet meteen gaat zoals ze in hun hoofd hadden. Dat kan frustratie geven en dat is soms best wel eens goed. Het kan dan een uitdaging zijn om het op een andere manier te proberen of te zien hoe een ander kind iets oplost.

In deze groep bieden we de kinderen een speelse bijeenkomst met uitdagende activiteiten, waar kwaliteiten naar boven kunnen komen en er ruimte is voor creativiteit en samenwerking. We werken met thema’s zoals ‘menselijk lichaam’, ‘zwaartekracht’, ‘dino’s’, ‘zelf een spel ontwerpen’, ‘het heelal’ , ‘dirigent van je eigen leven’ etc.

Een belangrijk aspect is het ontplooien van de creativiteit en het creatief denken. Dit doen we middels het aanbieden van verschillende kunstzinnige uitdagingen of uitdagingen op het gebied van constructie of probleemoplossen. We nodigen de kinderen uit om anders te denken, maar vooral ook te voelen. Het kan ook heerlijk zijn eens met je hart en je handen te werken.

De begeleiding

De groepjes worden gedraaid door:
– Mirjam Hildebrand, gz-psycholoog, kinder en jeugdpsycholoog
– Yvonne Rozemeijer, kunstzinnig therapeut
Samen hebben zij oog voor het unieke kind en zien veel op het gebied van sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, cognitie en creativiteit.

De vaste invalkracht is Bianca Gieske (pabo en kindercoach).

Waar & wanneer?

Adres
De groepsbijeenkomsten worden allemaal gehouden op ons praktijkadres. Tevens vinden hier ook het intake-gesprek, indien niet telefonisch, plaats. Evenals het evaluatie- & 10-strippen gesprek.

Sint Jorisveld 1, 2023 GD, Haarlem.

Tijden
Voor kinderen van (5) 6, 7 en 8 jaar zijn de bijeenkomsten op zaterdag van 14:00 tot 15:30 uur. Voor kinderen van 8, 9 en 10 jaar zijn de bijeenkomsten op zaterdag van 15:30 tot 17:00 uur.  Zoals te zien is heeft de leeftijd van 8 jaar overlap in beide groepen. 8-Jarigen kunnen zowel in groep 1 als groep 2 geschaard worden. Waar ze zullen worden geplaatst gaat in overleg.

Thema's & data

  • 5 januari: Tipi, totem en verentooi, de Indianen.
    Ervaringsgericht leren: uitbeelden indianen boodschap, communiceren.
    Creatieve activiteit: ontwerp en timmer je eigen totempaal.
    Persoonlijke groei: wil jij het stamhoofd zijn? Volgen of leiden?
  • 12 januari: Eskimo’s.
    Ervaringsgericht leren: problemen oplossen die een eskimo tegenkomt.
    Creatieve activiteit: maak een voertuig dat je zowel op het land, in het water, op de sneeuw en ijs kunt gebruiken.
    Persoonlijke groei: wat zou jij moeilijk/makkelijk vinden om als eskimo te kunnen leven?
  • 19 januari: Het oerwoud
    Ervaringsgericht leren: wat kun je van de dieren leren?
    Creatieve activiteit: je favoriete, ideale oerwoud dier maken.
    Persoonlijke groei: welke eigenschappen van dieren herken jij in jezelf?
  • 26 januari: De dirigent van je eigen leven
    Ervaringsgericht leren: ritmespelletjes, kennismaken met verschillende muziekstukken.
    Creatieve activiteit: bedenk een melodie die, omdat je hem zelf hebt bedacht, van jou is. Welke muziek helpt jou je goed te voelen, of even bij te huilen?
    Persoonlijke groei: Ontdekken dat je ene zintuig sterker is dan het ander.
  • 2 februari: Bange dieren
    Ervaringsgericht leren: welke houding neem je aan bij verschillende gevoelens?
    Creatieve activiteit: je eigen amulet vormgeven als houvast.
    Persoonlijke groei: ben jij weleens bang, en hoe bang ben je dan?
  • 9 februari: Het milieu, zonne-energie en uitlaatgassen
    Ervaringsgericht leren: spelenderwijs brainstormen over alles dat bijdraagt aan milieuvriendelijkheid.
    Creatieve activiteit: bouw een milieuvriendelijk dorp.
    Persoonlijke groei: hoe kun jij je steentje bijdragen?
  • 16 februari geen bijeenkomst i.v.m voorjaarsvakantie
  • 23 februari: Ontdekkingsreizigers
    Ervaringsgericht leren: wat neem je mee op jouw ontdekkingsreis en waarom?
    Creatieve activiteit: activiteitencarrousel, werelddelen doorkruisen.
    Persoonlijke groei: wat is voor jou belangrijk in het leven?
  • 2 maart: Bijzondere bouwwerken
    Ervaringsgericht leren: met bamboestokken leren construeren.
    Creatieve activiteit: je eigen bijzondere bouwwerk construeren.
    Persoonlijke groei: ruimtelijk inzicht vergroten en samenwerken; hoe doe je dat?
  • 9 maart: Wie is de kunstenaar
    Ervaringsgericht leren: wat vind jij van de verschillende kunstwerken?
    Creatieve activiteit: je eigen kunstwerk maken in de stijl van een kunstenaar.
    Persoonlijke groei: mag je van jezelf een beetje afkijken? En wat leer je daarvan?
  • 16 maart: Spelmakers
    Ervaringsgericht leren: hoe zit een spel logisch in elkaar?
    Creatieve activiteit: ontwerp in 2-3 tallen je eigen spel.
    Persoonlijke groei: wat gebeurt er bij de ander als je iemand aanmoedigt of juist uitlacht of juist troost biedt?
  • 23 maart: De Grieken
    Ervaringsgericht leren: hoe goed kan ik sturen zodat er gebeurt wat ik wil, logisch nadenken?
    Creatieve activiteit: constructiebaan bouwen.
    Persoonlijke groei: hoe goed kan ik omgaan met mislukking/succes?
  • 30 maart: Land Art
    Ervaringsgericht leren: wat kan ik met natuurlijke materialen?
    Creatieve activiteit: met natuurlijk materiaal je eigen creatie maken.
    Persoonlijke groei: hoe makkelijk/moeilijk kan ik afstand doen van wat ik gemaakt heb en kan ik mij laten leiden door het materiaal wat voorhanden is.
  • 6 april: Alles heeft kleur
    Ervaringsgericht leren: scheikundige proefjes, welke kleur geeft thee/koffie?
    Creatieve activiteit: schilderen met plantenverf.
    Persoonlijke groei: welke kleuren straal jij uit?
  • 13 april: Speurtocht
    Ervaringsgericht leren: ga ik voor het einddoel of voor de lol onderweg?
    Creatieve activiteit: creatief en associatief leren denken.
    Persoonlijke groei: durf ik vertrouwen op mijn eigen oordeel?

Instromen is op elke zaterdag mogelijk mits er plek is en er een intake-gesprek heeft plaatsgevonden. Knappe Koppies Haarlem betreft dus een doorlopende groep.

Intakegesprek & investering

Een intakegesprek is verplicht, omdat wij het belangrijk vinden om op de hoogte te zijn van bepaalde informatie voordat we met uw kind gaan werken. De kosten hiervoor bedragen 35 euro en zijn meestal face to face en soms telefonisch. De duur is 20 a 30 minuten.

De investering is 30 euro per kind per bijeenkomst van anderhalf uur.
– U koopt in per serie van tien.
– Elke zaterdag instapmogelijkheden
– Deze tien bijeenkomsten zijn veertien zaterdagen geldig vanaf de eerste zaterdag dat uw zoon of dochter instroomt. De KK-vakanties niet meegerekend. Mist u meer, dan gaat dit helaas van de strippen af.

Bij niet tijdig afmelden, 48 uur van te voren, worden de kosten in rekening gebracht. Maw: Er gaat een strip af. Wij hebben dan met materiaal en keuze van activiteit al met uw kind rekening gehouden.

Basistraject of Ontwikkelingstraject

Vanuit de opgedane ervaring na het draaien van eerdere seizoenen, bieden wij twee trajecten aan:

Basistraject: Uw kind draait na het intakegesprek 10 sessies met ons mee. Wij stemmen af op de behoefte van uw kind in de groep, maar geven verder geen extra terugkoppeling aan ouders of individuele handvatten. Dit is voor kinderen die vooral behoefte hebben aan uitdaging, ontplooiing en peercontact, maar verder geen grote individuele doelen of moeilijkheden hebben.
U betaalt enkel de intake en de kosten van de strippenkaart.

Ontwikkelingstraject: Bij dit traject bieden wij meer begeleiding. We hebben gemerkt dat er vaak kansen liggen in het bevorderen van groei door de gebeurtenissen in de groep door te trekken naar buiten de groep. Met andere woorden is het fijn om terugkoppeling te krijgen over het functioneren in de groep (diagnostisch), de groei (therapeutisch) die het kind doormaakt en de begeleiding die wellicht thuis kan worden doorgetrokken (handvatten). Soms is het fijn als het kind (en zijn ouders) een aantal sessies individueel door een van ons wordt begeleidt.
Het ontwikkelingstraject bestaat uit:
– Evaluatiegesprek na 5 keer (30 min) waarin wordt gekeken naar de doelen, de voortgang en de aandachtspunten.
– Ontwikkelingsverslag en een daaraan gekoppeld gesprek na 10 keer.
Bijkomende kosten voor dit traject: 130 euro.

Heeft u gekozen voor een basistraject en wilt u toch graag een terugkoppeling dan kan het traject worden omgezet in een ontwikkelingstraject.

Blogs

Wilt u weten hoe zo’n bijeenkomst er ongeveer uitziet? Lees dan blogs in de rechterkolom op deze site of op de site van Mirjam blogs over de bijeenkomsten. Wij gebruiken hiervoor schuilnamen.