Werkwijze

Werkwijze

Na een telefonisch of persoonlijk kennismakingsgesprek vindt er een intakegesprek plaats. Dat kan met of zonder kind. Dit is afhankelijk van de leeftijd en problematiek. Dit gesprek kan plaats vinden op mijn praktijk of bij jullie thuis.

Daarna komen jullie samen (ouder(s) en kind) naar mijn praktijk voor een eerste sessie waarbij kennismaking, veiligheid en vertrouwen opbouwen voorop staan. Mocht het te spannend zijn de eerste keer dan kan de ouder er even bijblijven en daarna in de wachtkamer plaats nemen.

Na ongeveer 3 sessies maak ik een behandelplan waarin de hulpvraag, doelen en werkwijze beknopt beschreven staan. Deze deel ik met ouders die hierop aan- en of opmerkingen kunnen plaatsen om het plaatje compleet te maken.

Het aantal sessies hangt sterk af van de problematiek. Wanneer er geen diepere oorzaak onder de hulpvraag ligt zijn 10 tot 12 sessies vaak voldoende. Ik vind het belangrijk om ouders te betrekken bij de begeleiding en hoor graag terug hoe het met jullie kind gaat in de loop van de weken. Na ongeveer 7 sessies plan ik een tussenevaluatie in. Hierin bespreken we de voortgang en passen de hulpvraag en/of doelen eventueel aan.

Mijn werkwijze is zeer divers. Ik schilder, teken, boetseer, jongleer, mediteer en maak verhalen met kinderen. Van sprookjespaleis tot zonnestelsel; ze vertellen het bijzondere verhaal van ieder kind. Zo hebben kinderen die angstig zijn of concentratieproblemen hebben vaak baat bij het boetseren van een bol. Van daaruit werken we verder aan bijvoorbeeld hun lievelingsdier of iets anders dat eruit tevoorschijn wil komen.

Kunstzinnige therapie is een vorm van psychotherapie waarbij je met tekenen, schilderen en boetseren het onzegbare in beeld brengt. Het is vooral DOEN & ERVAREN waarbij je met je handen zelf ontdekt wat er allemaal in je zit.

Werk in uitvoering

Voor mij is het heel vanzelfsprekend, en ik weet dat IEDEREEN het kan. Iedereen kan een lijn op papier zetten, een bol van de klei vormen, of met verf op het papier schilderen en dit vertelt meer over jezelf dan je verwacht. Het is tastbaar en blijvend zodat je, in de loop van de sessies, de rode draad in beeld blijft houden en wordt duidelijke waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Het kan niet fout zijn, alles wat ontstaat is GOED en wil gezien worden.

De eerste beelden die je kind maakt geven de situatie voor hem op dat moment weer en dit is het uitgangspunt waar we mee aan de slag gaan. Ik laat opdrachten aansluiten bij de situatie. Hierbij volg ik het VAT principe; Volgen, Aanpassen, Toevoegen. Eerst volg ik de stappen die je kind maakt om veiligheid te creëren, pas me daarna aan m.b.v. oefeningen die bij de situatie passen en voeg daarna in de laatste stap, nieuwe oefeningen toe die je kind uitdagen om verder te gaan, vol te houden, creatief te zijn en inventief te worden.